Prawa i obowiązki mieszkańców DPS

Mieszkańcy mają prawo do:

  1. organizowania czasu wolnego według własnego uznania;
  2. należytego i godnego traktowania przez pracowników Domu i innych mieszkańców;
  3. uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i zasad korzystania z nich;
  4. uzyskiwania właściwej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb bytowych, kulturalnych i religijnych;
  5. pomocy ze strony pracownika pierwszego kontaktu oraz innych pracowników w rozwiązywaniu osobistych problemów;
  6. posiadania za zgodą Dyrektora własnych, a jednocześnie spełniających wymogi sanitarne sprzętów i przedmiotów osobistych;
  7. posiadania i korzystania z własnego ubrania i bielizny osobistej;
  8. oddawania przedmiotów wartościowych i środków pieniężnych do Depozytu Domu na zasadach określonych w Regulaminie postępowania z depozytami wartościowymi;
  9. zgłaszania propozycji i potrzeb w urządzaniu zajmowanego mieszkania;
  10. utrzymywania kontaktów z rodziną i bliskimi osobami, przyjmowania odwiedzin;
  11. włączania się do pracy na rzecz Domu;
  12. uczestniczenia w kształtowaniu programu i kierunków działania samorządu mieszkańców poprzez zgłaszanie wniosków na zebraniu mieszkańców;
  13. swobodnego wypowiadania swoich uwag na temat organizacji Domu, realizacji praw mieszkańców, działalności Rady Mieszkańców i poszczególnych jej członków lub komisji oraz w innych istotnych sprawach;
  14. korzystania z oferty programowej Domu i Rady Mieszkańców;
  15. korzystania z codziennej prasy i książek znajdujących się w punkcie bibliotecznym funkcjonującym w Domu;
  16. przebywania poza Domem w okresach dłuższych niż doba po uprzednim powiadomieniu Kierownika Działu Terapeutyczno- Opiekuńczego, Dyrektora lub osoby będącej na dyżurze;
  17. samodzielnego przygotowywania sobie dodatkowych posiłków w ogólnie dostępnych kuchenkach;
  18. dokonywania zakupów przez pracownika Domu w przypadku trudności w dysponowaniu  własnymi środkami pieniężnymi;
  19. uzyskiwania aktualnej informacji o opłatach za pobyt w Domu i za okres przebywania poza Domem, zawartych w ustawie o pomocy społecznej oraz rozporządzeniach wykonawczych do ustawy;
  20. zgłaszania skarg i wniosków do Rady Mieszkańców, Kierownika Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego, Kierownika Działu administracyjno – gospodarczego i Dyrektora Domu;
  21. osobistych rozmów z Dyrektorem w sprawach skarg i wniosków w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości na tablicy ogłoszeń.

Do obowiązków mieszkańców Domu należy:

  1. ponoszenie odpłatności za pobyt w Domu w wysokości określonej decyzją o odpłatności;
  2. dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, troska o mienie Domu, a w szczególności mienie będące w bezpośredniej jego dyspozycji;
  3. uzyskiwanie zgody Dyrektora na wszelkie zmiany w mieszkaniu związane z przemieszczaniem oraz demontowaniem urządzeń i sprzętu a także uzyskiwanie zgody Dyrektora na umieszczenie w mieszkaniu własnych sprzętów i urządzeń.
  4. niezwłoczne powiadomienie personelu o awarii, uszkodzeniu sprzętu lub urządzeń Domu;
  5. właściwe korzystanie z kuchenek, dbałość o ich stan i porządek oraz nie wynoszenie wyposażenia poza wyznaczone miejsca;
  6. terminowe zwracania książek i gazet;
  7. przestrzeganie ustalonych godzin spożywania posiłków: śniadanie  8.00 – 10.00, obiad 13.00 – 15.00, kolacja 18.00 – 20.00;
  1. kulturalne i życzliwe zachowania się w stosunku do innych mieszkańców i pracowników  Domu;
  2. przestrzeganie przyjętych norm i zasad współżycia pomiędzy mieszkańcami i pracownikami;
  3. przestrzeganie zasad BHP i p. pożarowych stosownie do zaleceń personelu;
  4. zachowanie trzeźwości;
  5. zgłaszanie Kierownikowi Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego, Dyrektorowi lub opiekunowi będącemu na dyżurze zamiaru przebywania poza Domem;
  6. podawanie adresu swojego pobytu Kierownikowi Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego, Dyrektora lub osobie będącej na dyżurze, pracownikowi pierwszego kontaktu w przypadku wyjazdu poza teren Domu;
  7. powiadomienie Kierownika Działu terapeutyczno – opiekuńczego, Dyrektorowi, osoby będącej na dyżurze, lub pracownika pierwszego kontaktu o sytuacjach uniemożliwiających powrót do Domu w terminie wcześniej ustalonym. W takich sytuacjach mieszkaniec ma obowiązek podać nowy termin powrotu;
  8. zgłaszanie pielęgniarce lub opiekunom dyżurnym faktu przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych;
  9. współdziałanie z pracownikiem pierwszego kontaktu w zaspokajaniu swoich potrzeb;
  10. przestrzeganie ciszy nocnej w godzinach 22.00 – 6.00;
  11. przestrzeganie Regulaminu obowiązującego w Domu.

Metryka strony

Udostępniający: Dom Pomocy Społecznej "Dom Kombatanta" w Mocieszach

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Zamojtuk – Sak

Wprowadzający: Patrycja Oszczapińska

Data modyfikacji: 2017-03-15

Opublikował: Patrycja Oszczapińska

Data publikacji: 2017-03-15